Wszelkiego rodzaju blogi internetowe są dziś powszechnym elementem polskiej części internetu. Z początku prowadzone tylko przez garstkę zapaleńców – w gronie których najwięcej było nastolatków – dziś prowadzone są przez największe światowe firmy, a najbardziej wpływowi blogerzy mogą liczyć na kontrakty opiewające na bardzo wysokie, sięgające nawet kilkuset tyś. złotych kwoty. A jako że blogi internetowe obecne są w polskim internecie od ponad dwóch dekad, warto przybliżyć sobie ich historię i wskazać najbardziej przełomowe momenty w dziejach polskiej blogosfery.
Za początek blogowania w naszym kraju uznaje się rok tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiąty siódmy, kiedy powstała pierwsza strona zawierająca internetowy czasopismo jej właściciela – ten jednak nie słyszał wówczas o blogach (nazwa pochodzi z języka angielskiego – web log), więc nie utożsamiał się zbyt z opisywanym nurtem. Na pojawienie się jego następców nie powinno się było jednak długo czekać, bo już po kilku miesiącach w polskim i internecie zaczęły pojawiać się strony z dziennikami i pamiętnikami twórców. Wkrótce z zachodnich krajów dotarł do nas trend blogowania, a największe wtedy portale internetowe udostępniły swoim użytkownikom narzędzia pozwalające na blogowanie bez konieczności posiadania kwalifikacji takich jak kodowanie HTML czy obsługa serwerów.
Pierwsze polskie blogi nie skupiały wokół siebie szerokich rzesz czytelników. Były bowiem kierowane głównie do znajomych autorów i tylko nieliczne były czytane przez większe ilości osób. Te drugie z czasem przekształciły się w miejsca z własną publicznością, których autorzy pełnili funkcje opiniotwórcze. Ten trend zbiegł się także z innym – rozwojem blogów tematycznych. Były one prowadzone przez profesjonalistów w swoich dziedzinach i dotyczyły najróżniejszych tematów. Do dziś działają blogi internetowe poruszające takie tematy jak rozmaite dyscypliny sportu, wszelkiego rodzaju rzemiosło, rękodzieło i hobby, podróży po różnych regionach Polski i świata, sztuka, literatura, komiksu, wydarzenia lokalne czy sporo innych. Co ważne, dla twórców wielu z nich blog internetowy jest kluczowym sposobem na życie i podstawowym źródłem zarobków.
Ostatnie lata przyniosły też inny trend – a mianowicie coraz częstsze użycie środków wyrazu innych niż pisanie bloga online. Dzisiejsi blogerzy chętnie sięgają bowiem po narzędzia do tworzenia filmów wideo (które najczęściej publikowane są przez nich na YouTube), a także sposobności oferowane przez social media, na czele z Instagramem i multifunkcjonalnym Facebookiem, a też w nieco mniejszym stopniu, mikroblogowym Twitterem.