Układ wydechowy auta odgrywa priorytetową rolę w ograniczaniu emisji spalin i spełnianiu standardów ekologicznych. Współczesne pojazdy wyposażone są w systemy, które pomagają w oczyszczaniu spalin z szkodliwych substancji. Jednym z takich elementów jest filtr cząstek stałych (DPF), który ma na celu zatrzymywanie cząsteczek sadzy powstających w wyniku spalania paliwa.
Z biegiem czasu filtr DPF może się zatkać, co prowadzi do spadku wydajności silnika a także zwiększenia emisji spalin. Aby zapobiec tym problemom, niezbędne jest przeprowadzenie stosownej procedury, jaką jest wypalanie DPF. Jest to proces, w którym dochodzi do podwyższenia temperatury w filtrze, ażeby spalić nagromadzoną sadzę, przywracając pełną sprawność systemu.
Wypalanie DPF jest zasadniczym działaniem, które umożliwia na usunięcie zanieczyszczeń gromadzących się w filtrze cząstek stałych. W współzależności od technologii i konstrukcji pojazdu, proces ten może zachodzić automatycznie, podczas normalnej jazdy, lub wymagać interwencji zewnętrznej. W przypadku systemów automatycznych wypalanie DPF odbywa się w trakcie jazdy w odpowiednich warunkach, takich jak dobrze dopasowana prędkość oraz temperatura silnika. Gdy filtr osiągnie określony poziom nasycenia sadzą, system uruchamia proces wypalania, podnosząc temperaturę w filtrze do takiego poziomu, który pozwala na spalenie zanieczyszczeń. Czasem jednakże warunki do tego procesu mogą nie być wystarczające, co skutkuje koniecznością ręcznej interwencji.
W sytuacji pojazdów, w których automatyczny proces wypalania DPF nie zachodzi wystarczająco na prawdę bardzo często, istnieje możliwość stworzenia procedury wypalania w warsztacie. Zazwyczaj odbywa się to poprzez specjalistyczne urządzenia, które umożliwiają podgrzanie filtra do stosownej temperatury, by spalić nagromadzoną sadzę. Może to być niezbędne, gdy filtr zatyka się w wyniku zbyt krótkich tras, gdzie silnik nie osiąga potrzebnej temperatury pracy, a proces automatycznego wypalania nie jest w stanie się uruchomić. Regularne wypalanie DPF umożliwia na utrzymanie układu wydechowego w dobrym stanie, oraz niweluje ryzyko awarii i kosztownych napraw. Warto natomiast pamiętać, że samo wypalanie nie jest rozstrzygnięciem problemu, jeśli filtr jest serio uszkodzony albo zużyty.
Choć wypalanie DPF jest efektywną metodą utrzymania filtra cząstek stałych w dobrym stanie, nie za każdym razem może zapobiec wszystkim problemom związanym z tym elementem. W wyniku wielokrotnego wypalania filtr może się uszkodzić, co skutkuje obowiązkiem jego wymiany. A dodatkowo, w sytuacji nieprawidłowego działania systemu, może wystąpić problem z częstym wypalaniem, co może wskazywać na inne niedociągnięcia w układzie wydechowym lub silniku. Z tego powodu ważne jest, ażeby regularnie kontrolować stan techniczny pojazdu, szczególnie układu wydechowego i filtra DPF, aby uniknąć bardziej poważnych problemów. Dobrze dopasowana eksploatacja pojazdu, unikanie krótkich tras a także dbałość o odpowiednią temperaturę pracy silnika mogą pomóc w minimalizacji konieczności wypalania DPF.
Więcej informacji na stronie: serwis dpf Łódź.